Szkolny
Program Profilaktyki
Szkoły Podstawowej Nr 2
im.
Bohaterów Westerplatte
we
Wschowie
na
rok szkolny 2014/2015
WSTĘP
Profilaktyka
– to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie
na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka,
ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed
podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój,
określanych jako zachowania ryzykowne.
Badania wykazały, że zachowania ryzykowne mogą się również nawzajem
zastępować i najczęściej ze sobą współwystępują. Zachowanie młodego
człowieka zależy od jego indywidualnych cech oraz od czynników
występujących w środowisku (J. Szymańska, 2002). Mogą to być
czynniki chroniące lub czynniki ryzyka.
Do
czynników chroniących należą:
-
silna więź emocjonalna z rodzicami,
-
zainteresowanie nauką szkolną,
-
regularne praktyki religijne,
-
poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych,
-
przynależność do pozytywnej grupy (J. Szymańska, 2002).
Czynniki ryzyka to cechy, sytuacje, warunki sprzyjające
powstawaniu zachowań ryzykownych, takie jak:
-
wysoki poziom lęku i niepokoju,
-
niska samoocena,
-
niedojrzałość emocjonalna i społeczna,
-
słaba kontrola wewnętrzna,
-
nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i otoczenia,
-
brak zainteresowania nauką szkolną,
-
zaburzenia więzi z rodzicami,
-
nieprawidłowa struktura rodziny.
Wzmocnienie czynników chroniących i eliminowanie lub osłabianie
czynników ryzyka to skuteczna profilaktyka. Działania te powinny być
adresowane do całego środowiska szkolnego, tj. uczniów, rodziców,
nauczycieli oraz innych osób zatrudnionych w szkole.
Działania profilaktyczne można realizować na trzech poziomach.
Profilaktyka pierwszorzędowa
(grupy niskiego ryzyka). Działaniami obejmuje się szerokie nie
zdiagnozowane populacje. Realizatorami działań w polityce
pierwszorzędowej są nauczyciele wspierani przez psychologów,
pedagogów i innych specjalistów, a terenem działań jest głównie
szkoła.
Profilaktyka drugorzędowa
(grupy podwyższonego ryzyka). Np. poradnictwo rodzinne
i
indywidualne, socjoterapia. Realizatorami są głównie specjaliści:
psychologowie, pedagodzy, socjoterapeuci, trenerzy. Działania
prowadzone są najczęściej w formie zajęć specjalistycznych w
szkołach, świetlicach terapeutycznych, poradniach psychologiczno –
pedagogicznych i poradniach specjalistycznych.
Profilaktyka trzeciorzędowa
(grupy wysokiego ryzyka). Ma na celu przeciwdziałanie pogłębianiu
się procesu chorobowego i degradacji społecznej oraz umożliwienie
powrotu do normalnego życia w społeczeństwie. Leczenie,
rehabilitacja, resocjalizacja. (Z. Gaś,
1997).
I.
PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31
stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. z 2002 r. Nr 10, poz. 96).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia
2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólne w
poszczególnych typach szkół. (Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 1 )
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31
stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży
zagrożonej uzależnieniem (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226).
-
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia
psychicznego. (Dz. U. Nr 111, poz. 535,z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35,
poz. 230 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu
narkomanii (Dz. U. z 2003r.
Nr 24, poz. 198).
-
Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed
następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U.
z 1996r. Nr 10, poz. 55).
-
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w
sprawach nieletnich (Dz.U.
z 2003r. Nr 11, poz. 109 z późn. zm.).
-
Konwencja o Prawach Dziecka
uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z
listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991r.
II.
DIAGNOZA PROBLEMÓW
Nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog dokonali diagnozy problemów
dydaktyczno - wychowawczych szkoły na podstawie:
·
obserwacji zachowań uczniów,
·
wywiadów z nauczycielami i pracownikami szkoły,
·
rozmów z rodzicami,
·
wywiadów środowiskowych,
·
analizy dokumentacji szkolnej,
·
informacji z instytucji wspomagających szkołę,
·
na
podstawie ankiet ewaluacyjnych dla rodziców, uczniów i nauczycieli
przeprowadzonych w ramach ewaluacji wewnętrznej.
W
oparciu o informacje uzyskane z w/w źródeł wyłoniono następujące
obszary działań objęte programem:
1.
Bezpieczeństwo w szkole i w środowisku poza szkolnym.
2.
Wulgaryzmy, przemoc i agresja w szkole.
3.
Spóźnienia uczniów i frekwencja na zajęciach.
4.
Motywowanie uczniów do nauki, wdrażanie do samodzielności.
5.
Zachowania ryzykowne wśród dzieci i młodzieży: palenie papierosów,
spożywanie alkoholu i używanie narkotyków.
6.
Wyrabianie krytycznego stosunku do środków masowego przekazu.
Aby
zapobiec tego typu zjawiskom i tworzyć „bezpieczną szkołę”, „szkołę
wolną od nałogów i przemocy” obecny Szkolny Program Profilaktyki
koncentrować się będzie na eliminowaniu lub osłabianiu zachowań
problemowych wśród uczniów.
Działania adresowane są również do rodziców, nauczycieli
i wszystkich pracowników szkoły w celu ścisłej współpracy owocującej
pozytywnymi efektami działań.
III. PROFILAKTYKA W SZKOLE
Szkolny program profilaktyki adresowany do uczniów, nauczycieli i
rodziców jest spójny z treściami zawartymi w podstawie
programowej kształcenia ogólnego
i Programem Wychowawczym Szkoły i dostosowany do potrzeb
rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
W
szkole prowadzona będzie profilaktyka pierwszorzędowa, a
wobec niektórych uczniów działania z obszaru profilaktyki
drugorzędowej.
Profilaktyka pierwszorzędowa skierowana będzie do grup
niskiego ryzyka, czyli do wszystkich uczniów i rodziców. Jej
celem jest promocja zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku
inicjacji.
Profilaktyka drugorzędowa skierowana będzie do grup
podwyższonego ryzyka. Celem działań jest ograniczenie
dysfunkcji, umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych. W
przypadku zarejestrowania przez dyrektora lub pedagoga negatywnych i
aspołecznych zachowań podejmowane będą w szkole działania w celu
wyeliminowania skutków tych zachowań:
-
Dyrektor lub pedagog podejmuje systematyczne rozmowy z uczniem,
a następnie z włączeniem rodziców;
-
Dyrektor lub pedagog kieruje ucznia do specjalistycznych poradni
lub lekarzy specjalistów;
-
Dyrektor lub pedagog obejmuje opieką uczniów będących w trudnej
sytuacji materialnej (zwolnienie z opłat PZU, dyskretne akcje
charytatywne na rzecz ucznia itp.);
-
Dyrektor lub pedagog systematycznie współpracuje z Policją,
Sądem dla Nieletnich;
-
Pedagog sprawuje opiekę nad uczniami posiadającymi opinię z
poradni PPP.
Stosowane będą również procedury postępowania nauczycieli w
sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i
demoralizacją.
W
ramach programu podjęte zostaną:
-
działania informacyjne
(z zakresu podnoszenia świadomości w przestrzeganiu zasad
bezpieczeństwa i dostarczenia adekwatnych informacji na temat
skutków zachowań ryzykownych w celu umożliwienia dokonania
racjonalnych wyborów),
-
działania edukacyjne
(pomoc w rozwijaniu np. umiejętności nawiązywania kontaktów z
ludźmi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów,
opierania się naciskom otoczenia),
-
działania alternatywne
(pomoc w zaspokojeniu potrzeb np. sukcesu, przynależności oraz
satysfakcji życiowej z zaangażowania się w działalność
artystyczną, społeczną, sportową),
-
działania interwencyjne
(pomoc w rozwiązywaniu problemów i wsparcie w sytuacjach
kryzysowych).
Treści
programu realizowane będą podczas:
-
lekcji,
-
godzin do dyspozycji wychowawcy,
-
ścieżek edukacyjnych: edukacja prozdrowotna, czytelniczo -
medialna, regionalna,
-
zajęć z pedagogiem lub psychologiem szkolnym,
-
zajęć warsztatowych prowadzonych przez specjalistów,
-
zajęć pozalekcyjnych,
-
konkursów,
-
wycieczek, biwaków szkolnych.
Instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktycznych
1.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna we Wschowie
2.
GKPPAiPR we Wschowie.
3.
Komenda Powiatowa Policji we Wschowie
4.
Sąd
Rejonowy we Wschowie - Kuratorzy Sądu Rodzinnego i Nieletnich
5.
Urząd
Miasta i Gminy we Wschowie
6.
Straż
Miejska
7.
Straż
Pożarna.
IV. CELE PROGRAMU PROFILAKTYKI
Cele
ogólne:
-
Podejmowanie działań związanych z edukacją dla bezpieczeństwa i
zapobiegania zachowaniom problemowym wśród uczniów.
-
Działania wzmacniające czynniki chroniące uczniów przed
patologią.
-
Zintegrowanie działań szkoły z działaniami prowadzonymi w tym
zakresie w środowisku lokalnym.
-
Wsparcie rodziny w jej funkcji wychowawczej (psychoedukacja,
pedagogizacja), ewentualnie interwencje z włączeniem instytucji
działających na rzecz dziecka
i rodziny.
-
Wypracowanie i konsekwentna realizacja jednolitych systemów:
reagowania na przemoc i agresję, zapobiegania wagarowaniu i
uzależnieniom.
Cele
szczegółowe:
-
Poznanie przyczyn absencji uczniów w szkole.
-
Ustalenie płaszczyzn przeciwdziałania tej patologii szkolnej.
-
Wdrażanie programów interwencyjnych wobec uczniów o niskiej
obecności w szkole.
-
Wdrażanie jednolitych zasad usprawiedliwiania nieobecności
uczniów.
-
Wdrażanie jednolitych zasad postępowania w przypadku spóźnień
uczniów.
-
Eliminowanie agresywnych zachowań uczniów i stosowanej przez
nich przemocy.
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom mającym problemy
wychowawcze (udział w zajęciach specjalistycznych,
socjoterapeutycznych, psychoedukacyjnych).
-
Wdrażanie uczniów do przestrzegania zasad i norm zachowań
obowiązujących w życiu każdego człowieka.
-
Rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych
poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną.
-
Przybliżenie negatywnych konsekwencji zachowań agresywnych.
-
Uwrażliwienie uczniów na poszanowanie godności innych.
-
Motywowanie uczniów do nauki, wskazywanie wartości jakie niesie
właściwe wykształcenie.
-
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
-
Przybliżenie negatywnego wpływu uzależnień od telewizji i
komputera.
-
Reagowanie na próby sięgania przez uczniów po substancje
uzależniające i udzielanie pomocy w poradniach
specjalistycznych.
-
Wzmacnianie postaw asertywnych w sytuacjach zachowań ryzykownych
wśród dzieci i młodzieży.
-
Wykształcenie właściwej postawy wobec problemów uzależnień.
-
Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców,
nauczycieli.
-
Dostarczenie wiedzy o szkodliwości spożywania napojów
alkoholowych, palenia papierosów i stosowania narkotyków.
-
Dostarczanie wiedzy o prawie karnym stosowanym wobec nieletnich
i uświadamianie konsekwencji życiowych wchodzenia w konflikt z
prawem.
W
ramach Szkolnego Programu Profilaktyki w szkole realizowane są:
·
programy współfinansowane ze środków Ministerstwa Sportu „Mały
Mistrz” (trzyletni program realizowany w jednej klasie I – III) i
„Umiem pływać” dla uczniów klas III.
·
program MEN „Wyprawka szkolna”,
·
program prewencyjno-profilaktyczny „Bezpieczna szkoła” i „Bezpieczne
wakacje z LUPO”,
·
program „Owoce i warzywa w szkole”,
·
program „Szklanka mleka”,
·
program profilaktyczny „Między nami kobietkami”.
V. PLANOWANE EFEKTY
Spodziewane efekty podejmowanych działań w zakresie profilaktyki
pierwszorzędowej:
-
Wyeliminowanie nieusprawiedliwionych nieobecności uczniów w
zajęciach szkolnych.
-
Wyeliminowanie spóźnień.
-
Poprawa frekwencji uczniów.
-
Zmniejszenie przypadków zachowań agresywnych, łamania Statutu
Szkoły, ulegania negatywnym wpływom rówieśników.
-
Wzrost poczucia bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
-
Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zetknięcia z agresją i
przemocą.
-
Nauczenie się pozytywnych zachowań oraz właściwego postrzegania
i rozumienia innych.
-
Posiadanie przez nauczycieli umiejętności postępowania w
sytuacjach problemowych i stosowania form pomocy.
-
Identyfikacja uczniów ze środowiskiem szkolnym.
-
Uzyskanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
-
Wzrost motywacji do nauki, umiejętność właściwego planowania
nauki.
-
Nabycie przez uczniów, rodziców wiedzy o negatywnym wpływie
środków masowego przekazu.
-
Nabycie przez uczniów, rodziców wiedzy o szkodliwości używek i
środków odurzających.
-
Zaangażowanie i udział rodziców w oferowanych szkoleniach,
warsztatach.
-
Zdobycie przez uczniów i rodziców wiedzy na temat skutków
prawnych i społecznych palenia papierosów, picia alkoholu i
zażywania środków odurzających.
-
Zdobycie przez uczniów i rodziców wiedzy na temat skutków
prawnych
i
społecznych za niewłaściwe wykorzystanie komunikatorów
społecznościowych, telefonów komórkowych, itp.
-
Dostrzeganie korzyści płynących z prowadzenia zdrowego stylu
życia.
Spodziewane
efekty podejmowanych działań w zakresie profilaktyki
drugorzędowej:
·
Zdobycie przez nauczycieli i rodziców wiedzy w zakresie profilaktyki
drugorzędowej.
·
Korzystanie przez rodziców ze wsparcia instytucji profesjonalnych
(Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Policja, Poradnie
Specjalistyczne).
·
Wycofanie się uczniów z ryzykownych zachowań.
·
Uczestnictwo dzieci i młodzieży w zajęciach socjoterapeutycznych na
terenie szkoły i placówek specjalistycznych.
VI. PLAN ZADAŃ I DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Zadania Szkolnego Programu Profilaktyki do realizacji w roku
szkolnym 2013/2014
-
Działania zmierzające do wyeliminowania nieporadności
wychowawczej rodziców.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom |
- indywidualne rozmowy,
- spotkania z rodzicami (klasowe i ogólnoszkolne) |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
-psycholog szkolny,
- dyrekcja |
- kształcenie umiejętności wychowawczych rodziców |
Angażowanie rodziców do ścisłej współpracy wychowawczej ze
szkołą. |
- rozwiązywanie indywidualnych problemów,
- organizacja uroczystości, imprez z udziałem rodziców i
przy ich pomocy, |
- wychowawcy klas,
- nauczyciele,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny |
- wzbudzanie świadomości, odpowiedzialności rodzicielskiej
oraz ciągłości i jednolitości oddziaływań wychowawczych. |
Zapoznanie rodziców z zapisami prawa dotyczącymi opieki nad
dzieckiem, realizacji obowiązku szkolnego. |
- indywidualne rozmowy,
- spotkania z rodzicami (klasowe i ogólnoszkolne) |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
-psycholog szkolny,
- dyrekcja |
- kształtowanie świadomości prawnej rodziców |
-
Działania zmierzające do podniesienia motywacji do nauki.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Wzmacnianie motywacji uczniów do nauki |
- indywidualne rozmowy,
- współpraca z pracownikami PPP |
- nauczyciele,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny |
- wzbudzanie chęci do wysiłku intelektualnego u dzieci |
Wzmacnianie poczucia własnej wartości |
- indywidualne rozmowy, ćwiczenia
- współpraca z pracownikami PPP |
- nauczyciele,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny, |
- rozwój samoświadomości, realnej samooceny, |
Odrabianie zadań domowych jako ważny element samooceny i
samorealizacji. |
- lekcje wychowawcze poświęcone tematyce zadań domowych,
indywidualne rozmowy, ćwiczenia |
- nauczyciele,
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
|
- wzbudzanie chęci do wysiłku intelektualnego
- rozwój samoświadomości, realnej samooceny |
-
Działania zmierzające do przeciwdziałania zachowaniom
agresywnym.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Uświadomienie uczniów, na czym polegają zachowania
agresywne. |
- zajęcia na temat agresji na lekcjach wychowawczych,
|
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny,
- zaproszeni goście |
- wzbudzanie świadomości różnych zachowań i ich
konsekwencji, |
Wzbudzanie szacunku dla drugiego człowieka oraz poszanowania
jego godności. |
- rozmowy i dyskusje przy realizacji tematów na lekcjach
wychowawczych, katechezy, wychowania do życia w rodzinie i
innych przedmiotów |
- wychowawcy klas,
- katecheci,
- nauczyciele poszczególnych przedmiotów,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny |
- uświadamianie potrzeby godnego traktowania drugiego
człowieka |
Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów,
radzenia sobie z negatywnymi emocjami. |
- zajęcia warsztatowe,
- lekcje wychowawcze,
- rozmowy |
- wychowawcy klas,
- nauczyciele,
- pedagog szkolny,
- psycholog szkolny,
- zaproszeni goście |
- kształtowania umiejętności interpersonalnych, |
-
Działania zmierzające do kształtowania właściwych postaw i
zachowań.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Uświadomienie uczniom stosowania właściwego stroju w
szkole. |
Rozmowy na lekcjach wychowawczych |
- wychowawcy klas,
- pozostali pracownicy szkoły |
- dobór właściwego stroju przez uczniów |
Propagowanie właściwego korzystania z telefonów komórkowych
i sprzętu elektronicznego. |
- rozmowy na lekcjach wychowawczych,
- zajęcia informatyki. |
- wychowawcy klas,
- pozostali nauczyciele |
- kulturalne korzystanie z telefonów komórkowych i sprzętu
elektronicznego
- bezpieczeństwo w sieci |
Wyeliminowanie wulgaryzmów u uczniów. |
- rozmowy na lekcjach,
- zajęcia z psychologiem i pedagogiem szkolnym,
- Dzień Miłych Słówek |
- wychowawcy klas,
- pozostali nauczyciele i pracownicy szkoły |
Dbałość o kulturę słowa |
Utrwalenie szacunku do godła państwa polskiego i symboli
narodowych |
- rozmowy na lekcjach wychowawczych,
- udział uczniów w apelach okolicznościowych na terenie
szkoły i poza nią |
- wychowawcy klas,
- nauczyciele poszczególnych przedmiotów,
- pozostali pracownicy szkoły |
- kształtowanie patriotycznej postawy, szacunku do godła
państwa i symboli narodowych |
-
Działania zmierzające do przeciwdziałania spóźnieniom i wagarom.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Uświadomienie uczniom konsekwencji wagarów. |
- lekcje wychowawcze,
- lekcje z pedagogiem szkolnym |
- wychowawcy klas ,
- pedagog szkolny
- pozostali nauczyciele |
- wzbudzanie świadomości różnych zachowań i ich
konsekwencji |
Propagowanie punktualnego przychodzenia na zajęcia i nie
opuszczania zajęć w szkole. |
- lekcje wychowawcze,
- pozostałe lekcje i zajęcia, |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- dyrekcja |
- rozwój samoświadomości |
-
Działania zmierzające do przeciwdziałania alkoholizmowi.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z nadużywania
alkoholu. |
- lekcje wychowawcze,
- gazetki ścienne,
- pogadanki,
- apele porządkowe |
- wychowawcy klas,
- pedagog i psycholog szkolny,
- pielęgniarka szkolna |
- propagowanie życia w trzeźwości |
Kształcenie nawyku zdrowego stylu życia. |
- lekcje wychowawcze,
- osobisty przykład,
- zajęcia z pedagogiem szkolnym,
- konkursy |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- pielęgniarka szkolna |
- kształtowanie odpowiedzialności za swoje zdrowie, |
-
Działania zmierzające do przeciwdziałania nikotynizmowi.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Poszerzenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów. |
- informowanie poprzez materiały umieszczone w gablotce
ściennej,
- lekcje wychowawcze |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- pielęgniarka szkolna |
- uświadamianie uczniom szkodliwości palenia papierosów i
wpływu na ich stan zdrowia |
Uświadomienie uczniom, że nikotyna powoduje uzależnienie. |
- lekcje wychowawcze,
- lekcje prowadzone przez pedagoga szkolnego, |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- dyrekcja |
- wzbudzanie świadomości, że stałe palenie papierosów jest
uzależnieniem. |
- Działania zmierzające do
przeciwdziałania narkomanii.
Zadania |
Formy realizacji |
Wykonawcy |
Cele ogólne |
Zapoznanie uczniów ze skutkami zażywania środków
odurzających. |
- lekcje wychowawcze,
- przeprowadzanie pogadanek,
- przygotowanie gazetek ściennych, |
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny, |
- wzbudzanie świadomości konsekwencji z używania środków
odurzających u dzieci |
Zapoznanie rodziców uczniów ze skutkami zażywania środków
odurzających. |
- prelekcje na ogólnych zebraniach z rodzicami,
- indywidualne rozmowy |
- dyrekcja szkoły,
- pedagog i psycholog szkolny |
- zbudzanie świadomości konsekwencji z używania środków
odurzających u rodziców. |
VII. DZIAŁANIA ALTERNATYWNE
1.
Organizacja zajęć pozalekcyjnych:
·
Koła
przedmiotowe
·
Koła
zainteresowań
·
Zajęcia sportowe
2.
Praca
w organizacjach działających w szkole
·
Działalność Samorządu Uczniowskiego
·
Działalność ZHP.
3.
Udział w przedsięwzięciach:
·
Apele
·
Gazetki tematyczne
·
Konkursy plastyczne, artystyczne
4.
Propagowanie i organizacja konkursów i zawodów
·
Udział w konkursach wiedzy
·
Udział w zawodach sportowych
5.
Akcje
charytatywne
·
Włączanie uczniów w akcję „Uśmiech pod choinkę”
·
Udział w akcji „ Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”
·
Udział w akcji „Góra grosza”
·
Udział w akcji „I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem”
6.
Organizacja imprez i wycieczek
·
Dyskoteki szkolne
·
Wycieczki klasowe
·
Seanse filmowe
·
Akademie i uroczystości szkolne.
VIII. MONITOROWANIE I EWALUACJA
Informacje niezbędne do ewaluacji uzyskane zostaną poprzez:
-
Analizowanie pracy profilaktycznej na bieżąco, zgodnie z
potrzebami.
-
Rozmowy z rodzicami uczniów o efektach realizacji programu
profilaktycznego.
-
Wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań
szkolnego zespołu wychowawczego, zespołów przedmiotowych..
-
Obserwację zachowań uczniów (wpisy do zeszytów uwag,
dokumentacja wychowawcy i pedagoga).
-
Analizę dokumentów szkolnych (dzienniki, protokoły, plany
pracy).
-
Analizę sprawozdań z realizacji działań profilaktycznych,
wychowawczych, zdrowotnych na posiedzeniach Rad Pedagogicznych.
-
Badania ankietowe wśród uczniów, rodziców, nauczycieli.
LITERATURA:
-
Szymańska J. „Programy profilaktyczne. Podstawy
profesjonalnej psychoprofilaktyki”, CMPPP, Warszawa 2002
-
Gaś Z. „Profilaktyka w szkole. Zapobieganie uzależnieniom
uczniów”, CMPPP Warszawa 1997
-
Kosińska E. „Jak w szkole można przeciwdziałać zachowaniom
agresywnym”. Wszystko dla szkoły nr 5/2000
-
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu „Agresja i przemoc w
szkolnych działaniach profilaktycznych”. Poradnik dla
nauczycieli, Warszawa 2005
-
Szostak S., Tabaka A. „Porozmawiajmy o agresji”, Rubikon,
Kraków 2004
-
Gwizdek B., Sołtys E. „Gimnazjalny projekt profilaktyczno –
wychowawczy”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
2000.
|